دسته‌بندی نشده

سیستم چراغ خودروها

یک لحظه تصور کنید که ماشین‌ها، هیچ چراغ و سیستم روشنایی نداشتند. چه اتفاقی می‌افتاد؟ شب‌ها که همه چیز به هم می‌ریخت. کسی تشخیص نمی‌داد که چه ماشینی در چه جهتی و با چه وضعیتی و چه حجمی در حال رفت و آمد است. در طول روز هم وضعیت چندان بهتر نبود. نمی‌دانستیم یک ماشین در حال حرکت، کی ترمز می‌کند و کی می‌خواهد به چپ و راست بپیچد و… . به همین دلیل بود که سیستم روشنایی وسایل نقلیه، ایجاد شد تا این نیازها را رفع کند. این سیستم که شامل بخش‌هایی مختلف است، به راننده قدرت کنترل بیشتری می‌دهد و همچنین کمک زیادی به شناسایی خودرو توسط دیگر رانندگان می‌کند. اگر می‌خواهید درباره انواع چراغ خودرو بیشتر بدانید، پس ما را همراهی کنید.

انواع چراغ‌ روی بدنه

  • چراغ‌های جلو
  • چراغ‌های مه‌شکن
  • چراغ‌های کوچک جلو
  • چراغ‌های خطر
  • چراغ‌های ترمز
  • چراغ‌های دنده عقب
  • چراغ‌های راهنما
  • چراغ‌های پلاک خودرو
  • چراغ های‌جانبی (پارک)
  • چراغ‌های عقب خودرو

انواع چراغ‌ داخل کابین

  • چراغ مطالعه سرنشین عقب
  • چراغ صندوق عقب
  • چراغ جعبه داشبورد
  • چراغ‌های صفحه نشان‌دهنده‌ها و پنل جلوی راننده

چراغ‌های جلو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اولیه آن همان کاسه چراغ است. این کاسه به شکل کره طراحی می‌شود. سطحش را هم جیوه‌ اندود می‌کنند تا نور تولید شده در آن انعکاس خوبی داشته باشد و بیشتر به چشم بیاید. چراغ را هم در مرکز این کاسه طراحی می‌کنند. چراغ با فنر یا حلقه نگه‌دارنده پلاستیکی وصل شده و در جای خود محکم قرار می‌گیرد.
بخش دوم را هم بلوری یا عدسی چراغ می‌نامند. این بخش روی کاسه چراغ قرار گرفته و با کاسه یکی شده است تا گرد و خاک و آب و… وارد کاسه چراغ نشود. این سطح عدسی را منشورهای بلورینی پوشانده‌اند که به منظور مدیریت پرتوهای نور لامپ استفاده می‌شوند

 

درباره چراغ‌های راهنما بیشتر بدانیم

 

یکی دیگر از انواع چراغ خودرو چراغ راهنماست. چراغ‌های راهنما برای چرخش اتومبیل به چپ و راست و برای اطلاع دیگران طراحی شده است. تعدادشان هم دست‌کم باید چهار تا باشد؛ دو تا برای بخش جلویی اتومبیل و دو تا هم برای بخش عقب آن. این چراغ‌های چشمک‌زن طراحی شده‌اند تا جلب توجه بیشتری کنند و رانندگان دیگر به راحتی متوجه منظور شما از هنگام رانندگی بشوند. نوری که از این چراغ‌ها می‌گیرند زرد رنگ است و اگر هم طلق روی چراغ بی‌رنگ باشد، همان روش همیشگی به کار می‌رود: اطراف چراغ اصلی، حباب زرد رنگ استفاده می‌کنند.

طراحی این چراغ‌ها نیز می‌تواند مستقل از چراغ‌های دیگر یا به صورت یکپارچه با آن‌ها باشد. همه چیز بستگی به نحوه طراحی سازنده اتومبیل دارد. در خودروهای جدیدتر از چراغ‌های راهنمای شیک‌تر و مدرن‌تر در اطراف اتومبیل هم استفاده می‌شود. این چراغ‌ها روی آینه‌های بغل، گلگیرها و… طراحی شده‌اند. طوری که وقتی اتومبیل به چپ یا راست می‌پیچد، تشخیص آن به شدت راحت خواهد بود. در نهایت این‌که طراحان این چراغ‌ها را جایی در خودرو طراحی می‌کنند که به راحتی و با کمترین زحمت توسط دیگران دیده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *